Wide Open Arms
Hoi,

Lieve gast, welkom op wideopenarms, om echt mee te doen hier kun je ofwel inloggen als je lid bent, of registreren als je dat nog niet bent Wink
Wide Open Arms
Hoi,

Lieve gast, welkom op wideopenarms, om echt mee te doen hier kun je ofwel inloggen als je lid bent, of registreren als je dat nog niet bent Wink
Wide Open Arms
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexPortal*RegistrerenLaatste afbeeldingenInloggen

 

 Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Hope
WOA junkie
WOA junkie
Hope


Vrouw Aantal berichten : 620
Leeftijd : 44
Registration date : 29-03-08

Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Empty
BerichtOnderwerp: Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch   Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Emptydo nov 06, 2008 8:39 pm

Dit jaar wordt voor de derde keer 'Nederland Leest' georganiseerd door de Nederlandse bibliotheken. Dit is een campagne waarbij een boek centraal staat. De bedoeling is dat veel mensen het boek lezen en erover in gesprek raken. Er worden allerlei plaatselijke activiteiten georganiseerd in/door de bibliotheken, zoals discussie- of filmavonden, een schrijfwedstrijd etc. Bij de bibliotheek kun je in deze periode het boek ook gratis krijgen als je lid bent (om te houden, niet om te lenen, en vanzelfsprekend zolang de voorraad strekt). Dit jaar is het themaboek: 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch, geschreven in de jaren zeventig en voor die tijd baanbrekend.

Het boek gaat over twee vrouwen (ja, dat had je niet verwacht, he?), die een liefdesrelatie krijgen. De een is gescheiden van een man en zelf te oud om haar kinderwens in vervulling te doen gaan. Haar jongere vriendin verlaat haar plots. Als zij later terugkomt, is ze zwanger. Ze heeft in tussentijd een relatie met de ex-man van de eerste vrouw aangeknoopt met als doel zwanger van hem te worden en verliet hem toen ze haar doel bereikt had. De man zint op wraak.

Ik heb het boek nog niet gelezen en de film ga ik morgen zien met Marjo, dus ik weet nog niet hoe het verder gaat...

Maar wat vinden jullie van het boek en/of de film ('Twice a Woman' en volgens Harry Mulisch toentertijd 'precies als het boek')?
Heb je het gelezen/gezien?
Hoe vind je het verhaal qua opbouw, inhoud, ethiek, enz....?
Wat vind je ervan dat het nu onder de aandacht wordt gebracht?

M'n vragen zijn bedoeld als aanzet voor een reactie, je hoeft niet op alle vragen te antwoorden wat mij betreft en eigen inbreng is evengoed welkom...!

study


Laatst aangepast door Mirjam Z op do nov 06, 2008 8:42 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : typo's etc.)
Terug naar boven Ga naar beneden
matil
Moderator
matil


Vrouw Aantal berichten : 2361
Leeftijd : 37
Registration date : 15-10-07

Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch   Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Emptydo nov 06, 2008 8:45 pm

Ik vond het boek wel oké maar niet geweldig. Ik ga er niet te veel over zeggen ik wil de afloop niet verklappen.
de manier van schrijven van mulisch vind ik erg mooi, en oké voor een man heeft hij een vrouw-vrouw relatie aardig beschreven.
Terug naar boven Ga naar beneden
marjo
top poster
top poster
marjo


Aantal berichten : 2003
Leeftijd : 40
Registration date : 15-10-07

Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch   Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Emptyzo nov 09, 2008 10:55 pm

Ik heb de film gezien. En ik vond eht best een goede film, er zat wel een goeie verhaal in..(oke tuurlijk ben ik eht met veel dingen niet eens) Maar het evrhaal was goed. En ik vond eht leuk dat eht weer onder de aandacht kwam zo'n film uit de jaren 70
Terug naar boven Ga naar beneden
Hope
WOA junkie
WOA junkie
Hope


Vrouw Aantal berichten : 620
Leeftijd : 44
Registration date : 29-03-08

Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch   Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Emptyzo nov 16, 2008 10:39 pm

Na de film heb ik het boek niet uitgelezen, omdat ik het zo'n rotverhaal vond, maar dat rotverhaal was wel heel mooi uitgewerkt en ook de film had iets kunstzinnigs.

Er schijnt nogal kritiek te zijn (geweest) dat hij als man zijnde dat boek geschreven heeft - je kon het in die tijd geloof ik ook niet zo snel goed doen bij de feministen van wie de kritiek afkomstig was, en helemaal als man niet. Ik zie het probleem niet zo. Misschien kan hij het juist wel beter vertellen, op een bepaalde manier, omdat hij het van een afstandje heeft kunnen waarnemen. Soms kun je een situatie en een karakter beter neerzetten vanuit inlevingsvermogen dan vanuit je ervaring - of misschien moet ik zeggen: beide hebben hun sterke kanten.

Ik had het gevoel dat het boek een beetje als een mythe verteld is en het om meer gaat dan het onder de aandacht brengen van lesbische relaties. Het verhaal komt sowieso over als een verhaal met meerdere betekenislagen - ik ken Mulisch niet goed genoeg om te weten of hem dat eigen is. Je zou het ook kunnen lezen als een kritiek op het feminisme van toen waarbij elke man als 'de onderdrukker' werd gezien en als overbodig werd beschouwd, behalve 'voor het zaad'. Op een mythische manier zou volgens mij dan de jongste vrouw, die eigenlijk door het hele verhaal heen iedereen naar haar hand zet, en toch hun liefde wint, staan voor die vorm van feminisme, de oudere, gescheiden vrouw voor de vrouwen die zich hierin mee lieten slepen zonder er zelf echt actief of leidend in te zijn, en de ex-man als de mannen die onder de gevolgen hiervan lijdt (in het boek dramatisch voorgesteld als 'gebruikt worden voor een kind', waar het in het verhaal wel op neerkomt). Waar de wraak van de man, in deze mythische benadering, dan toe dient, is me helaas nog niet helemaal duidelijk. Misschien om te laten zien dat deze vrom van feminisme aan de man zou ontlokken wat zij al die tijd beweert: dat hij slecht en verdorven is (wordt).

Nou ja, ik heb diep nagedacht, zoals je ziet, en aangezien ik de literaire lunch in de bieb gemist heb, heb ik het hier maar geplakt Razz He maar zeg 'es wat je ervan denkt?
Terug naar boven Ga naar beneden
Hope
WOA junkie
WOA junkie
Hope


Vrouw Aantal berichten : 620
Leeftijd : 44
Registration date : 29-03-08

Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch   Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Emptyzo nov 16, 2008 10:44 pm

Wat ik trouwens wel jammer vind, is dat het zo'n negatief verhaal is. Is er een literair boek rondom een lesbische relatie in de aandacht, moet het zo'n rotverhaal zijn waarin iedereen elkaar akelig behandelt. Maar ja, wie schrijft er nou literatuur over een positieve relatie, dan kan je die relatie weer alleen als decor gebruiken - hmm... misschien kan het best trouwens. Maar goed, ik vind het dus wel jammer dat lesbische relaties aan de hand van zo'n negatief verhaal in de aandacht zijn geweest. No


Laatst aangepast door Mirjam Z op zo nov 16, 2008 10:46 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : grammatica repareren als ik wat over literatuur te zeggen meen te hebben lol)
Terug naar boven Ga naar beneden
Miss x
regelmatig op bezoek
regelmatig op bezoek



Vrouw Aantal berichten : 92
Leeftijd : 40
Registration date : 01-01-08

Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch   Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Emptywo dec 03, 2008 8:14 pm

Haaaai
ik ben in het boek begonnen toen ik een jaar of 14 was, mij nog niet bewust van
les(bi)sche gevoelens. Ik heb hem niet uit kunnen lezen
voor zover ik mij kan herinneren vond ik het saai
misschien was ik gewoon te jong

any way wil je een blij pottenboek?
lees dan Villa Volta van Anja Crom

ik heb m zelf nog niet gelezen wel een fragment eruit uit de zijaanzij
dat was een grappig stukje
Het boek schijnt dus heel positief te zijn
en is een beetje bedoeld als tegendruk tegen de lesbische jammerverhalen
Aan het fragment af te lezen mist het wel wat diepgang
maar ach wat lesbische pulp ontspant de hersentjes op zijn tijd Very Happy
ik denkt dat ik hem binnenkort zelf eens ter hand neem
Terug naar boven Ga naar beneden
matil
Moderator
matil


Vrouw Aantal berichten : 2361
Leeftijd : 37
Registration date : 15-10-07

Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch   Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Emptywo dec 03, 2008 10:02 pm

Ja t is een leuk boek, Liezz is het nu van mij aan het lezen trouwens:)
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch   Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Nederland Leest - 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Grootste lesbische boekensite van Nederland van start

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Wide Open Arms :: WideOpenArms De Forums :: Kunst, Cultuur & Media-
Ga naar: